Licencje lotnicze:
Droga do upragnionego zostania pilotem nie jest ani prosta, szybka, ani tym bardziej tania.
Jeśli interesuje nas sama licencja turystyczna i okazjonalne latanie dla przyjemności to musimy zarezerwować sobie ok. 150 godzin i 20 – 35 tys złotych.
W zależności od szkoły i ceny za godzinę lotu.
Jeśli chcesz latać samolotami pasażerskimi i dobrze na tym zarabiać na początek będziesz musiał/musiała dużo zainwestować. Czasu i pieniędzy.
Należ być również przygotowanym na ciężkie egzaminy.
Czego się jednak nie robi aby osiągnąć sukces.
Prześledźmy teraz jakie licencje lotnicze możemy uzyskać.
Wyróżniamy 3 rodzaje licencji w lotnictwie:
Litera (A) oznacza samoloty, litera (H) oznacza śmigłowce.
PPL(A) — Private Pilot Licence (Aircraft)
To podstawowa licencja pilota turystycznego, która umożliwia latanie jedynie rekreacyjne w dobrych warunkach atmosferycznych.
Aby uzyskać licencję PPL(A), należy m.in. mieć ukończone 17 lat, odbyć ponad 100 godzin szkoleń teoretycznych i 45 godzin praktycznych, a następnie zdać egzaminy.
Koszt licencji PPL(A) to ok. 20–35 tys. zł.
CPL(A) — Commercial Pilot Licence (Aircraft)
To licencja pilota zawodowego, dzięki niej można już pilotować samoloty zarobkowo. Ograniczenie tej licencji to maksymalna ilość pasażerów: 9 oraz maksymalna waga samolotu: 5,7 tony.
Dzięki tej licencji możemy być kapitanem samolotu do 9 osób i 5,7 tony.
Przy tej licencji można pilotować Boeingi oraz Airbusy (a więc znacznie większe maszyny) jako pierwszy oficer (tzw. drugi pilot). Nie można być za to dowódcą (kapitanem) takiej maszyny.
Warto budować nalot tego typu bo jest on niezbędny do następnej licencji – ATPL(A)
ATPL (Airline Transport Pilot Licence)
Licencja ATPL umozliwia latanie na maszynach powyżej 5,7 oraz transport więcej niż 9 osób.
Dzięki temu, że jest to licencja liniowa umożliwia ona pilotowanie samolotów pasażerskich
Kurs teoretyczny obejmuje 120 godzin. Aby ukończyć kurs trzeba mieć nalot powyżej 200 godzin oraz zdać egzaminy praktyczne i teoretyczne.
Aby uzyskać licencję ATPL wymagane jest zdanie egzaminów teoretycznych powyżej 75% z następujących przedmiotów:
- planowanie i monitorowanie lotu
- nawigacja ogólna
- radionawigacja
- meteorologia
- osiągi samolotu
- ogólna wiedza o samolocie
- instrumenty pokładowe
- człowiek – jego możliwości i ograniczenia
- masa i wyważenie
- prawo lotnicze
- komunikacja VFR
- komunikacja IFR
- procedury operacyjne
- zasady lotu.
Wszystkie egzaminy przeprowadzane są w języku angielskim.