Słuchawki lotnicze z aktywną redukcją hałasu ANR
Słuchawki lotnicze aktywne to słuchawki, które poza standardowym tłumieniem pasywnym posiadają aktywną elektronikę tłumiącą.
Pasywne tłumienie zapewniają muszle słuchawek oraz gąbki tłumiące umieszczone wewnątrz muszli. Dodatkowo na tłumienie mają również wpływ nakładki, które bezpośrednio okalają ucho.
Producenci słuchawek oferują nakładki żelowe lub gąbkowe. Żelowe mają lepsze właściwości tłumiące.
Przejdźmy teraz do właściwego tematu czyli do aktywnej redukcji hałasu. W lotniczym świecie nazywanej potocznie ANR.
Co to jest ANR i jak działa aktywna redukcja hałasu w słuchawkach lotniczych?
Hałas to fale ciśnienia akustycznego, które trafiają do naszych uszu podczas lotu. Funkcja ANR ( Active Noise Redution) za pomocą dodatkowych głośników w słuchawkach lotniczych, oraz elektronice tworzy przeciwfalę dźwięku, o takiej samej amplitudzie, ale odwrotnej fazie.
Kiedy fala hałasu spotka się z tą wytworzoną przez układ ANR w odpowiednim czasie, to wówczas obie fale znoszą się wzajemnie. Na tym właśnie polega aktywna redukcja hałasu (ANR).
Jaka jest różnica pomiędzy słuchawkami lotniczymi z aktywnym tłumieniem, a ich pasywnymi odpowiednikami?
To pytanie zadawałem sobie kiedy kupowałem swoje pierwsze słuchawki z ANR.
Słuchawki wyglądają podobnie. Jedyna widoczna różnica to dodatkowy moduł na przewodzie od słuchawek. Służy on do zasilania układu oraz steruje głośnością itp.
Dodatkowo jest to czego nie widać czyli elektronika w muszlach. Jeśli chodzi o wygląd to w zasadzie wszystko.
Teraz najważniejsze czyli działanie słuchawek lotniczych aktywnych z ANR.
Słuchawki z ANR w teorii pozwalają zredukować niepożądane hałasy w czasie lotu. W szczególności dźwięki silnika, które po dłuższym locie mogą okazać się bardzo nieprzyjemne.
Jednak czy słuchawki z ANR faktycznie działają?
Po kilku latach mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że TAK. Różnica jest znacząca. Szczególnie niskie częstotliwości generowane przez silnik są skutecznie niwelowane przez układ ANR.
Komunikaty głosowe w takich słuchawkach są bardziej zrozumiałe. Dźwięk nie męczy uszu, można bardziej skupić się na pilotażu. Ważne jest jednak to, że słuchawki z ANR nie są polecane w czasie szkolenia.
Dlaczego? Dźwięk silnika mimo, że potrafi być uciążliwy, przy dłuższych lotach, to ma duży wpływ na nasze bezpieczeństwo. Wczesne wykrycie nieprawidłowości działania silnika, może okazać się kluczowe dla naszego życia. Przy aktywnym tłumieniu początkujący pilot może nie usłyszeć niepokojących dźwięków pracy silnika.
Ciekawy jestem Waszych opinii na temat działania słuchawek z ANR. Jakie modele polecacie, a może latacie na słuchawkach pasywnych i Waszym zdaniem nie warto dopłacać do ANR?
Posiadam ten model słuchawek: słuchawki lotnicze Przy dłuższych lotach ANR jest bardzo mile widziany oczywiście w samolotach lekkich i ultralekkich oraz śmigłowcach.